تمام!

این آخرین پست این وبلاگ است!

هر آمدنی یک رفتنی دارد خلاصه!!

وبلاگ خاطره انگیزی بود!

با تشکر از همه عزیزانی که با نظراتشان بنده را دلگرم نمودند.

روشهايي براي پيدا کردن باقيمانده تقسيم

1)باقي مانده تقسيم هر عدد بر 2 يا 5 برابراست با باقي مانده تقسيم رقم سمت راست عدد بر 2 يا 5.

مثال :باقي مانده تقسيم عدد 7358 بر 5 برابر است با باقي مانده تقسيم عدد 8بر5 که برابر 3 ميگردد.

2)باقي مانده تقسيم هر عدد بر 3يا 9 با باقي مانده تقسيم مجموع ارقام  عدد بر 3 يا 9 برابر ميباشد.

3)براي تعيين باقي مانده تقسيم هر عدد بر 11 کافي است ارقام عدد را از سمت راست به چپ بترتيب زوج وفرد نوشته و مجموع ارقام مکانهاي فرد رااز مجموع ارقام مکانهاي زوج کم کرده وباقي مانده عددحاصل رابر11 بدست مي آوريم که همان باقي مانده تقسيم عدداوليه بر11 ميباشد.

4) براي تعيين باقي مانده تقسيم هرعدد بر 7 يا 13 کافي است ارقام عدد رااز سمت راست به چپ سه رقم سه رقم جدا کرده و دسته هاي سه تايي را يکي درميان اضافه وکم کرده و باقي مانده تقسيم عدد حاصل رابر 7يا 13 بدست مي آوريم.

5)براي تعيين باقي مانده تقسيم هرعددبر 27 يا 37 کافي است ارقام عدد رااز سمت راست به چپ سه رقم سه رقم جداکرده و مجموع دسته هاي سه تايي رايافته وعدد حاصل رابر 27 يا 37 تقسيم مي کنيم وباقي مانده حاصل همان باقيمانده تقسيم عدد اوليه بر 27 يا 37 ميباشد.

6)عددي بر 4 بخش پذير است که مجموع 2 برابر رقم دهگان ورقم يکان عدد بر 4 بخش پذير باشد.

مثلا" :132 بر 4 بخش پذير ميباشدزيرا  8=2+3×2   بوده که بر 4 بخش پذير است.

7)عددي بر 8 بخش پذير است که مجموع چهار برابر رقم صدگان ودو برابر رقم دهگان ورقم يکان آن بر 8 بخش پذير باشد.   

اثبات نظريه رياضيدان در حال مرگ پس از يک قرن!


محققان دانشگاه «اموري» پس از نزديک به يک قرن توانسته‌اند معمايي را که سرينيواسا رامانوجن، رياضيدان هندي در بستر مرگ مدعي شده بود که در رويا به وي الهام شده، حل کنند.

رامانوجن در سال 1920 در بستر مرگ در نامه اي به معلم خود، گادفري هارولد هاردي، رياضيدان انگليسي به ترسيم چندين تابع جديد رياضي به همراه توضيحاتي در مورد شيوه عملکرد آنها پرداخت که تا آن زمان ناشناخته بود.

ادامه نوشته

عجایب عدد 7

*رنگین کمان 7 رنگ دارد .

*عجایب جهان 7 تا هستند .

* سوره حمد که اولین سوره قرآن است 7 آیه دارد .

* آسمان 7 طبقه دارد .

*موسیقی ایران و یونان 7 دستگاه دارد .

* 7 نوع ساز بادی وجود دارد .

* 7 نت موسیقی وجود دارد .

* ایرانیان برای اهورامزدا 7 صفت نیک بر می شمردند .

* سفره سال نو 7 س دارد .

* عرفای بزرگ برای عشق و وصال 7 مرحله طی می کنند .

* طواف نیز 7 بار است .

منبع:http://mathcity37.blogfa.com

این صدای نسبت طلایی است، زیباترین راز ریاضیات

سبت طلایی یکی از زیبایی‌های دنیای ریاضی است که رد آن را در جای‌جای طبیعت می‌توان مشاهده کرد، از نسبت طول اندام‌های انسان گرفته تا چشم‌نوازترین آثار معماری و حتی رشد مارپیچ دانه‌های گل آفتابگردان.

نسبت طلایی، عددی غیرگویا (گنگ) است که با حرف یونانی فی نمایش داده می‌شود. مقدار دقیق آن از رابطه 2/( 5√+1)= φ بدست می‌آید که حدود 1.618033988749894848294586834 است. بسیاری از هنرمندان معتقدند شکل‌هایی که در آن‌ها نسبت طلایی رعایت شده است، چشم‌نوازترین شکل‌های ممکن را تشکیل می‌دهند. مثال معروف آن‌ها، کاغذهای استاندارد سری A (مانند کاغذ A4 به ابعاد 210×297 میلی‌متر) است که در آن‌ها نسبت طول به عرض برابر نسبت طلایی است. نسبت طلایی هم‌چنین از رشته فیبوناچی نیز بدست می‌آید. رشته فیبوناچی یکی از جالب‌ترین رشته‌های اعداد است که در آن، عدد بعدی برابر حاصل‌جمع دو عدد قبلی است (1,1,2,3,5،8،13,21,34،55،89 و ...) و هرچه این رشته بیشتر ادامه پیدا کند، نسبت عدد بزرگ‌تر به عدد قبلی به نسبت طلایی نزدیک‌تر می‌شود.
مایکل بلیک، موسیقیدانی که به ریاضیات علاقه دارد، قطعه‌ای موسیقی را بر اساس نسبت طلایی نوشته است. او برای این کار، رقم‌های اعشار نسبت طلایی را به صورت نت‌های موسیقی بازنویسی کرده و حاصل آن‌ را به صورت یک کلیپ ویدیویی آماده کرده است.

کلیپ ویدیویی را از اینجا دانلود کنید.

شما از شنیدن این موسیقی چه حسی پیدا می کنید؟

منبع:http://www.riazisara.ir

شگفتی ها و زیبایی های ریاضی - توان

ه تساوی زیر نگاه کنید :

 

بله 81 برابر است با توان دوم ِ مجموع ارقامش.

آیا اعداد دیگری با این ویژگی وجود دارند؟

به عدد زیر نیز توجه کنید :

 

ریاضی سرا    www.riazisara.ir

حتما ً شگفت زده شده اید !

در این قسمت می خواهیم اعدادی را معرفی کنیم که این اعداد با توانی از مجموع ِ ارقامشان برابرند. البته در این میان، اعداد یک رقمی با مجموع ارقامشان به توان ۱ برابند و از آن ها چشم پوشی می کنیم. یافتن اعداد کوچک با این ویژگی کار ساده ای است اما یافتن اعداد بزرگتر بسیار مشکل و زمان بر خواهد بود. در جدول زیر تعدادی از این اعداد را به نمایش در آورده ایم . ببینید و لذت ببرید :

منبع: http://riazisara.ir
ادامه نوشته

شما بگوييد کدام ماشين حساب درست حساب کرده است؟

پاسخ کدام يک درست است 1 يا 9 و يا هيچکدام؟

منبع:kanooon.ir

نظر خودم این است که پس از انجام محتوای پرانتز مابقی را از چپ به راست انجام می دهیم. چون اولویت ضرب و تقسیم با هم برابر است. پس جواب=9

عجیب ترین فرمول های ریاضی

به گزارش خبرنگار مهر، ریاضی در نگاه اول علمی خشک و تنها برپایه قوانین منطقی به نظر می رسد اما دانشمندان در سال گذشته اثبات کردند که این علم از مهارت بالایی برای سرگرم کردن مردم و دلچسب کردن زندگی روزمره برخوردار است.

ادامه نوشته

یک سخن جالب

وقتی من به دنیا اومدم پدرم ۳۰ سالش بود یعنی سنش ۳۰ برابر من بود وقتی من ۲ ساله شدم پدرم ۳۲ ساله شد یعنی ۱۶ برابر من وقتی من ۳ ساله شدم پدرم ۳۳ ساله شد یعنی ۱۱ برابر من وقتی من ۵ ساله شدم پدرم ۳۵ ساله شد یعنی ۷ برابر من وقتی من ۱۰ ساله شدم پدرم ۴۰ ساله شد یعنی ۴ برابر من وقتی من ۱۵ ساله شدم پدرم ۴۵ ساله شد یعنی ۳ برابر من وقتی من ۳۰ ساله شدم پدرم ۶۰ ساله شد یعنی ۲ برابر من می ترسم اگه ادامه بدم از پدرم بزرگتر بشم . از

دكتر علی شریعتی

ازhttp://incrediblemath.mihanblog.com/